Tuesday 23 February 2016

AKU DAN PBSM – Part 3 (Me vs Somebody Rude)

Assalamualaikum.


Hai.. kita sambung lagi ye. Haha. Banyak aku nak cerita pasal hal persatuan ni. Selama ni aku malas nak cerita kat KBB, tapi bila aku fikir balik. Ada sebab kenapa aku nak share. Aku nak orang lain amik pengalaman aku as iktibar.


Okay. Me vs Somebody Rude.
Aku ni terkenal dengan sifat lantang bersuara. Or sometimes tindakan aku buat orang lain rasa puas hati dan sakit hati. hahahaha. Sebab ada orang lebih rela pendam kan aje rasa hati, biar je orang buli, orang herdik. Tapi aku, hmm, mungkin bukan yang jenis macam tu lah. Depends.


Kes 1.

Dalam persatuan ni, ada staff yang aku tak berapa berkenan perangainya. Seyez aku tak berkenan. Dia anggap kami ni ada masa nak handle semua benda and takda hati, takda perasaan? Kekadang nama je penasihat program tapi tak membantu pun, malah menambahkan lagi keruh keadaan. Bukan takat tu je, serang kawan-kawan aku kat wasep, guna aku-kau semua. Gila ke apa? Kau tu kategori wajib kawin dah kasi hormon tu stabil sikit! Kami ni student, bukan kuli! Kau as staff, dah lah dapat gaji, dapat lagi duit nak claim jam yang kau pergi event kami, dapat lagi duit as pegawai kami. Kami ni tak dapat apa tau! Takda gaji! Harap duit duty as medic cover and kolej free je. Kau ingat aku tak tau yang staff kalau ada pegang 2 or lebih persatuan dalaman dapat $$$ ? Ni kawan kau sendiri yang bagi tahu. Wallahualam lah kalau dia tipu ke kan. Tapi kau tak patut marah kawan-kawan aku yang tak bersalah. Salah ke cakap elok-elok? Sebelum marah, cerita sikit sumbangan kau dalam persatuan? Nehi! Takda! Kuat ngampu! Aku memang dah pasang niat and dah aim kereta dia yang mana satu. Asalnya aku nak pancitkan tayar dia semua, tapi fikir balik, kang dia ada emergency kang susah. So aku campak aiskrim banyak-banyak kat keliling kereta dia. Ahhh sopan sangat! Patutnya aku cabut tayar dia campak kat paya je. 


Kes 2.

Ni masa aku dalam perjalanan nak ke sebuah negeri utara tanah air. Aku on duty masa ni. Aku engaged dengan satu organisasi ni. Tak perlulah aku cakap organisasi mana. So dalam bas, aku nampak pegawai dia marah budak dia ni sebab salah beli air. ‘Bodoh beli air gas! Aku mintak air lain.’ Aku ni haih .. geram giler, pantang pulak tengok orang kena pijak depan-depan. Alah pegawai dia student je pun, sama level lah dengan aku. Aku pun pegawai jugak dalam persatuan. Bezanya dia dari diploma, maybe pengalaman tu lebih. Aku takda lah sound depan-depan, cuma aku type sesuatu lah kat twitter aku. Kutuk mamat nih. Ah suka hati lah, twitter hak peribadi kot, bukan aku hashtag organisasi dia. Dan-dan dia intai daaa dari belakang, dia nampak apa yang aku tulis. Dia panggil aku dengan lagak samseng and tanya. 


'Eh medic. Apa nama kau?’

‘Hanis. Apasal?’

‘Apa? Anas?’

‘HANIS!’

‘Oh. Lama dah kau join PBSM nih?’

‘Lama jugak, apesal?’

‘Hapesal hah kau cakap aku and kawan kawan aku ni bodoh, sial semua?’


Dush! Yes aku tulis sial, tapi aku padam balik and tak tweet pun! Means memang betul dia intai masa aku type tu, tapi dia tak nampak aku alter sikit ayat aku. Aku tak letak sial dalam tu.

‘Oh so awak bacalah apa yang saya tulis’

‘Ah semua aku dah baca! Kat FB semua’


Ah kepala bana dia lah! Aku tulis kat twitter bukan kat FB. berhagaklah FB aku nak mencarut. Mama ada kot kat FB.


‘Okay. Dengar sini.. First sekali saya nak mintak maaf kat awak or kawan awak yang terasa dengan saya. Tak best macam ni kalau kita gaduh sedangkan kita ada berminggu-minggu lagi nak attach sesama kan? Kedua, saya nak peringatkan, saya tak guna FB pun, saya guna twitter. Dan itu adalah hak peribadi saya, saya nak tulis apa suka hati saya. Saya tak uar-uarkan pun or hashtag on duty dengan organisasi awak. Ketiga, saya nak awak tahu. Dalam bas ni, awak kena ingat bukan ada organisasi awak je, tapi ada 2 organisasi kat sini. Ada awak, ada BSMM. Kami menilai berdasarkan apa yang kami nampak. Awak tunjuk kan keburukan, dan kami nampak keburukan. Pendapat saya, ni nasihat lah eh heart to heart kat awak, kalau nak beli air, pergi beli sendiri, tak perlu nak mintak orang lain belikan. Dan bila salah beli, awak kata dia bodoh. Kalau nak beli sendiri okay?’


Nampak dengan panjang lebarnya dia dengar aku bebel kat dalam bas tu.


‘tapi kau kena tau, kami memang dididik macam ni! Dia ni ada paku, ni berpangkat lah bla bla bla…’

‘tapi awak student kan? student je kan’


Hmm dan conversation kami berakhir pasal paku dia tu. Tak kisah lah awak ada paku or takda. Nak marah budak bukan macam tu gayanya. Kau yang buat aku nilai kau macam tu. Student je pun, jangan rasa nak bangga sangat dengan paku kau. Tapi aku salah jugak lah, jangan nak mencarut sangat dalam twitter lain kali. Pengajaran buat aku jugak. Huhu. Dan disebabkan itu, kurang sudah aktiviti twitter aku, kekadang aku tweet kalau bosan je. Tweet menda menda kosong.


Okay. Totally sebenarnya tak terkira jumpa orang kurang hajauu ni selama aku dalam persatuan. Cuma aku kekadang tak teringat je kisah-kisahnya. Aku ingat top 2 ni je. Hahaha. Kes kedua paling tak dapat aku lupa. Entah apa kabau budak yang giler pangkat tu. Mengikut kata yang in-charge medic masa tu, aku terkena salah orang. Memang jenis nyentap kuat. Tapi takpa, biar dia kena buku dengan ruas. Kekadang jangan diam je bila tertindas. Kau kena strong pertahankan balik maruah kau. Aku tak usik orang kalau orang tak usik aku. My personality defines who I am, but my attitude defines who you are.


Okay jumpa lagi next post! AKU DAN PBSM – Part 4 (He vs She)

Waalaikumusalam wbt
Nurhanis Azhar













No comments:

Post a Comment