Monday 25 July 2016

Shall I start it with FRIENDS?

Assalamualaikum wbt

Hai KBB. Lama dah aku tak post apa-apa kat sini, and now I think I should write something.



FRIENDS. Yes, semua orang ada kawan. Or kawan-kawan. Is there anyone can live without A FRIEND? Of course not, neither do I. Because we 're human, we need to talk, we need to make relationship, spread the love, enjoy the live! Tapi berapa ramai yang boleh jadi kawan time kita susah? You don't need calculator to calculate it, just use your finger, sebab kawan yang ada time susah  kadang-kadang boleh kira dengan SATU jari je.

Aku repeat banyak kali pasal kawan kat adik lelaki aku yang baru nak sambung belajar ni. Tak payah berat kepala nak fikir pasal study, sebab once kau sambung belajar 10% je kau belajar pasal study kau, the rest 90% pasal family, relationship, brotherhood, society, ethics, life financial, life survival. Kalau kau pandai pilih kawan, inshaAllah semua ni kau boleh survive.

Yeah ada jugak orang yang hidup takda kawan, and how pathetic is that? They think people are ruining their lives, but actually they ruined their life. A normal human needs to talk. It's therapy for your bad day, share your happiness with someone else, share opinion about complex matter, help each other, spread the love !

Why spread the love? Sebab between kau dan kawan kau akan timbulnya perasaan sayang. I'm not talking about gay part here. It's not about the homo thingy. Aku tak tau lah kau pernah rasa ke tak perasaan sayang pada kawan-kawan kau. Kalau aku, aku tak malu cakap aku ada rasa sayang aku kat kawan-kawan aku. Tapi tak semua dapat rasa kasih sayang aku ni hahahahha!

Bila sebenarnya kau ada rasa sayang kat kawan-kawan kau?

Bila dia buat salah, tanpa ucapan maaf, kau dah memaafkan dia.
Bila dia buat benda tak betul, kau tegur dia.
Bila dia susah, kau tolong dia.
Bila dia sedih, kau dengar luahan dia.
Bila dia menangis, kau lap air mata dia.
Bila dia happy, kau happy.
Bila kau gaduh dengan dia, and korang berbaik, kau rasa happy sangat. Rasa lega.

Oh serious shit, macam orang bercinta ke? Taklah. Ni lebih dari soal cinta. Kalau cinta, cinta kerap je putus, tapi kawan jarang la putus. Kalau putus tu bukan kawan lah.. Cinta kau dengan pakwe or awek kau kekadang menghampakan kan? Tapi kalau kawan jenis macam ni jaranglah menghampakan.

Aku ada kawan yang bila aku menangis, dia pernah peluk aku. Masa kat matrik dulu. Roommate. Memang diorang terbaik pernah aku jumpa. Bila masuk degree, jumpa kawan baru, create group baru. Kekadang akan ada salah faham, normal lah, tapi kalau dah sayang, jarang lah gaduh lama-lama. Sebab apa? Sebab sayangkan persahabatan yang ada.

Kalau kau ada masalah dengan member kau, kau rasa taknak cakap lagi dengan dia, kau fikir betul-betul, tanya diri kau, betul ke kau taknak cakap lagi dengan dia. kau refresh balik memory kau dengan dia, nak sia-sia kan macam tu je ke? mana lebih tinggi, ego hati or persahabatan?

Aku pernah je berapa kali salah faham. tapi baik balik. tapi ada jugak kes yang tak baik balik. sampai sekarang. puncanya? sebab persahabatan itu didirikan atas dasar kepentingan diri sendiri.

Aku ni bukan lah seorang kawan yang baik. aku jahat jugak, tapi aku jenis tak betray kawan. aku jenis tak mempergunakan kawan. guna sikit-sikit tu ada lah, kalau dia pandai, aku gunakan dia untuk jawab soalan soalan bodoh aku. hahaha. okay. tapi kes yang buat aku tak bercakap ngan member aku ni ada sebab sebab dia.

aku share kat sini untuk pengajaran ye.

Kalau kau rapat bertiga, jangan kau selalu attach berdua. kalau kau suka kan seseorang tu, jangan guna kan orang lain untuk rapat dengan seseorang tu. and yes, itulah yang aku rasa. aku rapat dengan A and B. A ni perempuan and B ni lelaki. Kami rapat, selalu lah B ni ajak gi memana kan and since aku ada kereta so memang senang untuk kami keluar sama-sama. kami ada group wasep sendiri, just three of us. yang kami selalu share is pasal agama. then baru pasal hobi memasing. lama kelamaan, aku rasa sayang giler kat A dengan B sampai aku tanya diorang, apa pengakhiran kita bertiga? A jawab bila aku dah pindah cawangan lain, B dah beranak pinak and dia struggle FYP sensorang. aku jadi sedih sebab kami terlampau rapat.

Silap aku ialah terlampau sayang kan diorang ni. sampailah, aku perhatikan. A dengan B ada perasaan to each other. aku tanya B, a few questions pasal perasaan dia kat A. B terkejut cemana aku realize, sebab dia memang ada nak bincang pasal benda ni kat aku. Dia admit, memang ada rasa cinta kat A tapi tak tau nak buat apa and takut aku rasa tak selesa dengan benda ni. Aku sejujurnya, aku tak kisah. aku cakap nak aku tolong pun boleh, tapi B.. kau kena adil. kita rapat bertiga, korang jangan pinggirkan aku. kawan is kawan. perasaan is perasaan. ok deal. deal. aku pun cuba selidik apa perasaan A kat B, tapi aku yakin je dia ada perasaan yang sama kat B. masa ni aku simpan je rahsia yang B suka A, atas janji aku pada B. since kami ni banyak bekerja bersama, apa yang aku nampak, diorang berdua banyak luangkan masa sama-sama, sampai effect kerja. kerja yang tak patut buat berdua, boleh settle sensorang, diorang nak buat berdua. aku jadi marah. sebab akan effect kerja orang lain. aku perhati lagi, nak berkepit je, even dalam group wasep pun sembang berdua. bila aku tak respon, tanya kenapa aku tak respon. dah tu sembang berdua, expect aku nak nyampuk ape? citer pasal buku ilmiah agama, fakulti diorang, lagu nasyid, mana la aku minat. aku tak minat lagu lagu nasyid, buku-buku ilmiah ni. sorry to say. jahil? maybe lah. sebab tu aku nak rapat dengan diorang sebab diorang ni baik, tau pasal agama, tapi bukan minat aku pun nak baca buku and dengar lagu nasyid selain lagu raihan and rabbani. my time is too limited to spend reading books (masa tu). sebab aku busy dengan kelas tuisyen, esaimen, program. takda masa nak baca buku lain, baik baca nota.

ok then.. aku dah mula tak berkenan dengan B. aku hilang respect kat dia, aku tak suka dia, aku jadi hilang sayang lah kat dia. aku sayang A sebab .. sebab aku memang sayang dia dari dulu lagi, kami pernah jadi roommate sama, rapat sesama.aku rapat dengan A dulu baru dengan B. lama-lama, aku pun busy dengan life aku (since aku masa ni menyewa kat luar, diorang duduk hostel), aku jarang contact diorang. aku layan B acuh tak acuh. sebab dia lupa apa yang dia dah deal dengan aku dulu. and apa yang aku nampak dia banyak amik kesempatan. nak keluar dengan A tapi ajak aku sekali, padahal bila keluar banyak sembang dengan A. aku ni apa? tunggul? peneman muhrim? banyak lagi la keje lain nak buat dari nak teman orang date. memang aku cakap aku boleh tolong dia nak dapat kan A tapi bukan gini lah caranya.

lepas tu, aku dengar dengar A and B selalu study sama kat library. dah pulak. berkopiah and tudung labuh dating ke kat library? tak tau pun. oh maybe fakulti aku kat luar, bukan kat induk. tapi dulu masing masing kata tak suka dating. pernah kata orang lain date, tertunjuk obvious lah apa lah. kata taknak nanti ada anak yang berdating jugak. bukan sekali dua duduk library, berkali kali. ramai tegur and bercerita kat aku. sebab diorang tau kami rapat bertiga.

At last, aku tanya A. apa sebenarnya perasaan dia kat B. lepas kena paksa, dia admit anggap B lebih dari seorang kawan. then aku rasa tak perlu lagi aku simpan yang B suka dia. aku cakap syabas, kau tak bertepuk sebelah tangan! aku tanya lagi, B ada confess? A jawab, actions speaks louder than words. ok.

masa raya tahun lepas, B bagi ucapan raya kat aku. panjang.. berjela. mula mula tanya kenapa aku layan dia acuh tak acuh. and he needs to know apa salah dia. aku cerita semua. aku tak kisah lah korang nak buat apa pun, tapi kenapa abaikan aku? mana pergi kata-kata korang sebelum ni? aku rasa aku dipergunakan sangat sebab bila kau dah rapat dengan A, korang stick berdua je, ada kisah pasal aku? aku ada masalah takde tanya pape pun. kau just balas OK je bila aku wasep kau. kau tak pelik tetibe aku mintak masuk hostel?

sebenarnya persahabatan ni antara aku dengan A je, bukan dengan B. silap B bukan suka kat A, tapi silap dia ialah gunakan aku untuk bina persahabatan baru, atas dasar suka dia pada A. tu yang aku marah. mana aku tau dia suka A dulu baru create persahabatan kami bertiga? sebab dia cakap dia mula sukakan A sebelum kitorang rapat lagi. Sorry lah kalau aku jump to conclusion awal sangat en. tapi sesapa kat tempat aku pun akan rasa menda yang sama.

Aku kecewa dengan sikap diorang. masing-masing tak ikut macam apa yang diorang kata dulu. bila aku pindah, aku dengar lagi pasal diorang. kawan kawan lain pun tak suka sebab effect kerja. sampai aku dengar diorang kena tegur dengan orang atasan. tapi lambat dah lah. aku pun dah pindah. rasa sayang aku kat diorang berdua dah hilang. yang ada cuma rasa menyampah. walaupun berkali kali B kata dia tak gunakan aku, tapi aku still ingat dia cakap, "apa aku nasihat selama ni ikhlas untuk korang berdua bukan sebab A je, walaupun aku berharap A akan ikut  .." SO?


dalam kes ni ada salah masing-masing. diorang salah, aku pun salah. tapi aku tak boleh rapat lagi dengan diorang, even dengan A. kau nak buat apa after ni, buat lah. and A. aku tak suka dengan dia bila dia mula tipu aku. dia cakap dengan orang lain dia ada hal tak boleh join program sebab ada kursus kawen, tapi bila aku tanya dia nak gi mana, kata ada program fakulti yang diorang kena handle. ok. kalau kawan kenapa perlu tipu? aku tawar hati dah dengan diorang. so aku just bawak diri je lah. ramai lagi member lain..


nasihat aku. try untuk balance and professional dalam perhubungan. jangan rapat dengan yang ini je, pastu kau abaikan yang lain. or gunakan kawan kau untuk capai kepentingan kau.. friendship. kalau ada lelaki ada perempuan, mesti akan jadi benda lain. So, kalau suka cakap suka let it's clear.


pernah tengok siri FRIENDS? nak tau erti kawan, sahabat, tengok lah siri tu. and make sure iman korang tebal tengok citer nih hahahaha. and sumpah korang akan sakit perut sebab asyik nak gelak je tengok citer ni. nanti aku post pasal citer FRIENDS.

ok takat ni je. see you next post!

Waalaikumusalam wbt,
Nurhanis Azhar








No comments:

Post a Comment